مسعود مهرابی: بهرام توکلی از آن دسته فیلمسازان نسل جدید و جوان و نوجو ایرانیست که اندک اندک میرسند و با آثار متفاوتشان به سینمای ما که در وجه غالب گرفتار مضمونهای تکراری و نخنماست، حال و هوای تازهای میدهند. استعداد و توانایی توکلی به عنوان فیلمسازی متفاوت و صاحب سبکی قوام نیافته ولی قابل اعتنا، پیش از این با فیلمهای کوتاهش آشکار شد. شیطان، سکوت، مستند فصل سرد، مستند/ داستانی عقل سرخ و بهویژه سه فیلم تحسین شدهاش منطق مطلق اتفاق، روایت شتابزدهی یک داستان ساده و ترانهای برای ارواح کوهستان چنان اعتباری برایش فراهم کرد که به پشتوانهی آنها توانست نخستین فیلم بلندش را در همان فضا و مایههای مورد علاقهاش بسازد. پابرهنه در بهشت، خالی از ایراد و نقصان نیست، اماویژگیهای دارد که در سینمای ما کمیاباند: نوآوری در مضمون و اجرا. یعنی همان چیزی که خوشآیند ذائقهی شکل داده شدهی عامهی تماشاگران ما نیست. مردم را بهزور نمیشود به تماشای اینگونه آثار متفاوت برد، اما میشود به آنها هشدار داد: « زیاد فستفود نخورید، سرطان میگیرید!»
بهرام توکلی: بسیاری از منتقدان ابزار کارشان حکم صادر کردن بر مبنای پسوندهاست. فیلم مخاطب خاص، فیلم بفروش، فیلم هنری، فیلم جشنوارهای... و فراموش میکنند همه چیز در کنار هم زیباست. منتقدانی که به نظرشان هر چیز غیر از دیدگاه آنها نسبت به سینما اصلاً سینما نیست. ایکاش میفهمیدیم این عزیزان چرا آنقدر خودشان و ذهنشان را مرکز دنیا میدانند و یادشان رفته که میشود از همهی اشکال سینما در کنار هم لذت برد و یکسانسازی در هنر به نتیجه نمیرسد. حالا پسوند معناگرا هم اضافه شده؛ پسوندی که توضیح دادن پیرامونش مجال زیادی میخواهد تا بدانیم معناگرا یعنی چه؟ اصلاً داریم راجع به چه چیزی حرف میزنیم؟ چرا این عنوان باعث شد یک پیشفرض منفی به فیلمها اضافه شود و منتقدان ما آن را فیلمی قلمداد کنند که حتماً برای مخاطب عام نیست؟ آنها فکر میکنند این فیلمها دارای پشتوانهی حمایتهای عجیبوغریب رسمی است، در حالی که هیچ یک از این پیشفرضها صحت ندارند. فیلم من در جشنوارهی بیستوپنجم جزو کمهزینهترین فیلمها بود و با هزینهی کف تولید یک فیلم سینمایی ساخته شد. در اکران هم که دیدید چه برخوردی با آن شد، چون استراتژی فرهنگی که از زمان تولید شروع و به اکران ختم شود، نداریم.
بهرام توکلی: بسیاری از منتقدان ابزار کارشان حکم صادر کردن بر مبنای پسوندهاست. فیلم مخاطب خاص، فیلم بفروش، فیلم هنری، فیلم جشنوارهای... و فراموش میکنند همه چیز در کنار هم زیباست. منتقدانی که به نظرشان هر چیز غیر از دیدگاه آنها نسبت به سینما اصلاً سینما نیست. ایکاش میفهمیدیم این عزیزان چرا آنقدر خودشان و ذهنشان را مرکز دنیا میدانند و یادشان رفته که میشود از همهی اشکال سینما در کنار هم لذت برد و یکسانسازی در هنر به نتیجه نمیرسد. حالا پسوند معناگرا هم اضافه شده؛ پسوندی که توضیح دادن پیرامونش مجال زیادی میخواهد تا بدانیم معناگرا یعنی چه؟ اصلاً داریم راجع به چه چیزی حرف میزنیم؟ چرا این عنوان باعث شد یک پیشفرض منفی به فیلمها اضافه شود و منتقدان ما آن را فیلمی قلمداد کنند که حتماً برای مخاطب عام نیست؟ آنها فکر میکنند این فیلمها دارای پشتوانهی حمایتهای عجیبوغریب رسمی است، در حالی که هیچ یک از این پیشفرضها صحت ندارند. فیلم من در جشنوارهی بیستوپنجم جزو کمهزینهترین فیلمها بود و با هزینهی کف تولید یک فیلم سینمایی ساخته شد. در اکران هم که دیدید چه برخوردی با آن شد، چون استراتژی فرهنگی که از زمان تولید شروع و به اکران ختم شود، نداریم.
filefaribkar ::: شنبه 87/4/8::: ساعت 1:50 عصر
نظرات دیگران: نظر
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
پرویز پرستویی
خسرو شکیبایی
گرانفروشی یا احتکار... مسأله این است؟
گرانفروشی یا احتکار... مسأله این است؟
هالیوود و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: نیکلسن علیه دنیرو
با بهرام توکلی: پابرهنه در برزخ
با بهرام توکلی: پابرهنه در برزخ
بازیها و بازیگران «پابرهنه در بهشت»: راه باریک
پابرهنه در بهشت: سکوت خداوند
قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل: کشتزار راز
چارلی کافمن: درخشش ابدی ذهن یک نابغه
نگاهی به دوبلهی آثار سینمای هند، به بهانهی دوبلهی «دِوداس»: ر
با غلامعلی افشاریه دربارهی سالهای حضورش در دوبله: زمزمهی مستن
دومین جشن کانون کارگردانان: پاییز قبیلهی شاین
اسماعیل داورفر (1387-1311): مردی که میخندید
[همه عناوین(30)]
خسرو شکیبایی
گرانفروشی یا احتکار... مسأله این است؟
گرانفروشی یا احتکار... مسأله این است؟
هالیوود و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: نیکلسن علیه دنیرو
با بهرام توکلی: پابرهنه در برزخ
با بهرام توکلی: پابرهنه در برزخ
بازیها و بازیگران «پابرهنه در بهشت»: راه باریک
پابرهنه در بهشت: سکوت خداوند
قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل: کشتزار راز
چارلی کافمن: درخشش ابدی ذهن یک نابغه
نگاهی به دوبلهی آثار سینمای هند، به بهانهی دوبلهی «دِوداس»: ر
با غلامعلی افشاریه دربارهی سالهای حضورش در دوبله: زمزمهی مستن
دومین جشن کانون کارگردانان: پاییز قبیلهی شاین
اسماعیل داورفر (1387-1311): مردی که میخندید
[همه عناوین(30)]
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 12
کل بازدید :27434
بازدید دیروز: 12
کل بازدید :27434
>> درباره خودم <<
>>لوگوی وبلاگ من<<
>>لینک دوستان<<
عکس و کلیپ ایرانی و خارجی
جدید ترین عکس ها و فیلم ها
طراحی سایت
موسسه مشاوران جمهوری
موسسه مشاوران جمهوری
بیوگرافی ایرانی و خارجی
آخرین اخبار سینمای
download clip
عکس بازیگران ایرانی
جدید ترین عکس ها و فیلم ها
طراحی سایت
موسسه مشاوران جمهوری
موسسه مشاوران جمهوری
بیوگرافی ایرانی و خارجی
آخرین اخبار سینمای
download clip
عکس بازیگران ایرانی
>>اشتراک در خبرنامه<<
>>طراح قالب<<